niedziela, 21 lipca 2013

ciało niekompletne

Podobno jest tak, że nie można ucinać ludziom kończyn w pewnych miejscach. Mówię rzecz jasna o fotografowaniu. Łokieć wystaje nam za kadr - źle. Jedna noga widoczna tylko do kostki - jeszcze gorzej. 

I prawdą jest, że istnieją takie normy - kiedyś kupiłem mini-podręcznik z zasadami fotografii National Geographic, Lustrzanki cyfrowe. Robienie zdjęć. Seria czterech książeczek. Sądzę, że to bardzo przydatna rzecz, bo warto znać podstawy podstaw (a już na pewno je sobie przypomnieć, mieć świadomość i zwracać na nie uwagę) za przystępną cenę. Jedną z kwestii poruszanych na kartach mini-podręcznika było fotografowanie ludzi. Widniejąca na stronie fotografia przedstawiała rzeźbę Dawida autorstwa Michała Anioła na którą naniesione były linie sugerujące w których miejscach powinien kończyć się kadr. Tekst obok głosił: 
"Robiąc portret przedstawiający zbliżenie twarzy, należy unikać kadrów, których dolny brzeg przebiega przez szyję - w przeciwnym razie model może wyglądać jakby ucięło mu głowę. Dolna krawędź kadru powinna przecinać ramiona, a pomiędzy głową i górnym brzegiem kadru należy zachować niewielki odstęp. W przypadku portretów obejmujących większą część ciała powinno się unikać sytuacji, w której dolny brzeg kadru przebiega przez stawy. Na zdjęciu posągu Dawida przedstawiono, w którym miejscu powinna przebiegać dolna krawędź kadru dla różnego rodzaju portretów."
 Oczywiście słowa może, powinno, należy sugerują, że nie są to zasady bez których zrobimy fatalne zdjęcie, a wskazówki, które pomogą uzyskać poprawny, bezpieczny portret. Na sam początek wystarczy. Później, gdy fotograf rozwinie już swój warsztat i oswoi się ze sprzętem, może pozwolić sobie na różnego rodzaju odstępstwa. Należy o tym pamiętać i nie brać powyższych zasad za świętość. Myślenie, że 'jeśli coś wymyka się normom to jest złe' zatrzymuje rozwój.

Zbliżając się do konkluzji, oczywiście nie każde zdjęcie bez jednej dłoni, czy łokcia należy traktować jako udane, tak samo te fotografie, które stosują się do wskazówek jak np. tych z książeczki National Geographic. Jednakże przed wydaniem werdyktu na temat danej pracy warto zadać sobie pytania: Czy ucięta stopa aby na pewno czyni zdjęcie niekorzystnym? Czy może taki był zamysł twórcy? Czy praca byłaby lepsza, gdyby sylwetka była wykadrowana w sposób opisany w podręcznikach o fotografii?

Na sam koniec wstawiam kilka znanych zdjęć uznanych artystów, którzy z pewnych względów zdecydowali się odstawić na bok wszelkie poradniki.

Arthur Elgort

Diane Arbus

Annie Leibovitz

Annie Leibovitz

Annie Leibovitz

Richard Avedon

Richard Avedon

Richard Avedon

Marcus Piggott & Mert Alas

Marcus Piggott & Mert Alas

Mikael Jansson

Sebastian Faen

Steven Meisel


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz